2017-02-22T13:40:06
Tags: 30 dienu izaicinājums, internets, Latvijas pasts, VID
Pasūtot plastmasas sūdiņus ar ķīniešu zīmēm, mums parasti ir vismaz divi veidi, kā tos saņemt. Lēnais – aptuveni pēc mēneša mūsu iemīļotajā pasta nodaļā, ātrais – izmantojot kurjerdienesta (piemēram, DHL) pakalpojumus. Ja mūsu izvēlēto labumu kopējā vērtība nepārsniedz 22 eiro, tad par tiem papildus nodevas nebūs jāmaksā. Visos pārējos gadījumos, visticamāk, būs jārēķinās ar papildus izdevumiem.Saprātīgākais, un no procedūras viedokļa vienkāršākais veids labumu saņemšanai, ir izvēlēties lēno piegādi uz pastu. Tam, protams, ir vairāki mīnusi, būs jāgaida visbiežāk teju mēnesis. Un pēc tam jāpārbauda sava pacietība, stāvot rindā pasta nodaļā. Manā pasta nodaļā gan pēdējā laikā darbs ir krietni uzlabojies, kopš vakaros ieviests «paciņu izsniegšanas lodziņš». Ja par sūtījumu būs jāmaksā kādi nodokļi vai nodevas, visbiežāk jūs to varēsiet izdarīt uz vietas pastā ar maksājuma karti vulgaris. Dažreiz var gadīties izņēmumi, kad Jums būs jāveic zemāk aprakstītā procedūra.
Kā liecina mana pieredze, tādēļ, ka sūtītāji nereti norāda preces vērtību, nevis pārdošanas cenu, izvēloties piegādi pastā, nodevas un nodokļi tiek samaksāti no preces vērtības. Tā nereti ir mazāka par preces tirgus cenu.
Pavisam cita situācija veidojas tad, ja vēlaties savu sūtījumu saņemt, izmantojot kurjerdienestu. Šādā gadījumā jūsu sūtījums, kura vērtība pārsniedz tos pašus 22 eiro, tiks aizturēts un sāksies piņķerīgs, un brīžam nedaudz absurds atmuitošanas process. Par laimi, pēdējā laikā tas kļuvis daudz mūsdienīgāks nekā senāk, tomēr tam vēl ir kur augt.
Ja piegādi veic DHL kurjerdienests, jūs saņemsiet epastā instrukciju par to, kā rīkoties tālāk. DHL darbinieki būs sagatavojuši jums avio pavadzīmi. Papildus tam būs jāpievieno arī pirkuma rēķins vai jebkura cita līdzvērtīga izdruka no veikala. Tam sekos apmaksas dokuments (maksājuma uzdevums no bankas vai, piemēram, PayPal transakcijas izdruka). Tālāk jautrākais – jānofotografē (vai jāieskenē) pase/id karte, uz kuras izdrukas jāuzraksta, ka atļaujat to izmantot datu apstrādei. Tā jāparaksta un digitāli (atkal skenējam vai fotografējam) jānosūta uz VID.
Man kā inovatīvam, mūsdienīgam pilsonim, kuram ir pārāk daudz brīva laika, pēdējais punkts izraisīja jautrību, un es nolēmu aprunāties ar VID. Sazvanījis informatīvo tālruni atbilstošos jautājumos, darbiniecei uzdevu jautājumu par miljonu – vai tad, ja iepriekš minētos dokumentus es nosūtītu parakstītus ar drošu elektronisko parakstu (turpmāk e-paraksts), man joprojām nepieciešama izdruka?
Atbildes vietā es sagaidīju garu pauzi, tad lūgumu atkārtot jautājumu. Visu beidzot, man bija jāizskaidro darbiniecei, kas ir e-paraksts un kā tieši es iedomājos tik daudz dokumentus ar to parakstīt, un vēl kaut kur sūtīt. Mans jautājums acīmredzami bija tik sarežģīts, ka man tika izsniegts telefona numurs, pa kuru var sazvanīt cilvēku, kurš reāli apstrādā šos dokumentu kalnus. Lai es tur pavaicājot, vai tas derēšot.
Sacīts darīts. Zvanām uz Lidostas VID Muitas kontrolpunktu (MKP) atbildīgajai darbiniecei. Uzdodam šo pašu jautājumu. Caur klausuli burtiski redzu, kā viņas acis ieplešas izbrīnā. Tomēr viņa daudz neapjūk un paskaidro man, ka apliecinājumus rakstīt nekur nav nepieciešams, pietiks, ja tiks pievienots ID kartes/pases attēls ar redzamu personas kodu. Pēc būtības viņus interesējot tikai personas kods, lai redzētu, kā tālāk apstrādāt dokumentus. Arī pēc e-paraksta vajadzības neesot, bet, ja es vēloties, viņa nestāšoties manai laimei ceļā.
Atviegloti uzelpojis, sarūpēju visus nepieciešamos dokumentus, kuri jānosūta uz DHL epastā norādīto VID MKP epasta adresi (jādomā katram MKP tā ir atšķirīga). Mans sūtījums satur:
Aptuveni jau pēc minūtes saņemu paziņojumu, ka pienācis jauns epasts no VID. Uz sekundi nodomāju («wow tas bija ātri»), bet tad izrādās, ka tas ir paziņojums par pārpildītu e-pastu, kā rezultātā mana vēstule netiks nogādāta. Tā kā man, par laimi, ir atbildīgās darbinieces telefona numurs, tad drosmīgi zvanu un informēju viņu par radušos situāciju. Pretī saņemu laipnu atbildi, ka vēstules padzēsīs, lai sūtot pēc kādām 10 minūtēm.
Ir piektdienas vakars, pulkstenis ir tuvu 17, tādēļ neloloju lielas cerības saņemt rēķinu tajā pašā dienā. Tomēr liels ir mans pārsteigums, kad pāris stundas vēlāk, tā ap 19, saņemu ziņu, ka man ir sagatavots rēķins apmaksai, pēc kura apmaksas kurjers sūtījumu piegādās tuvākajā darba dienā.
Tālāk seko ierastais čakars ar latvija.lv. Vispirms autorizējamies, lai iekļūtu portālā, pēc tam atkārtoti autorizējamies, lai pieprasītu e-pakalpojumu, pēc tam atkārtoti autorizējamies, lai apmaksātu e-pakalpojumu, pēc tam atkārtoti autorizējamies, lai pieprasītu e-pakalpojumu un pārliecinātos, ka apmaksa ir notikusi veiksmīgi (ieteikts no VID MKP vēstules). Šo «nelielo» bezgalīgās autorizācijas ciklu noteikti kāds varētu pacensties uzlabot.
Visu beidzot, transakcijas izdruku par šo darījumu atkal nosūtam uz VID MKP. Paciņa, kā solīts, tika piegādāta pirmdien.
No vienas puses gribētos uzteikt VID par mēģinājumu vienkāršot procesu (sākotnēji iespējas visu izdarīt internetā nebija). Vienlaikus gribētos arī ieteikt to visu optimizēt. Visupirms kāds varētu sakārtot to miskasti ar latvija.lv. Kādēļ e-pakalpojuma ietvaros nevarētu nosūtīt visus nepieciešamos dokumentus? Atkristu vajadzība pēc id kartēm un pasēm. Failus ielādē, pretī saņem rēķinu, uzspied apmaksāt un saņem paciņu. Ja VID nevar ietekmēt latvija.lv, kādēļ to neadaptēt VID EDS? Arī tur ar banku autorizāciju ir iespējams pieslēgties jebkuram.
Vai eksistē vēl citas metodes?
Jā, eksistē. Citiem, kuri nav tik slinki (lasīt – aizņemti), ir dota lieliska iespēja personīgi ierasties VID MKP un veikt visas minētās darbības klātienē, «pie lodziņa». Ja esat izvēlējies šo ceļu, uzreiz sagatavojiet iepriekš minētos dokumentus (protams, izdrukātā formā), lai varētu tos iesniegt klātienē.